top of page

Jeg tager mine ord tilbage om vejret.

Det er nærmest lunt nu og selvom sneen er tung, våd og besværlig at skovle må det gerne blive Gïjre-daelvie (Vår­vin­ter) snart.

Minus 10 grader var temperaturen i nat, men solen har magt og er begyndt at varme. Sneen smelter lige så stille, det drypper fra taget og fuglene er begyndt at kvidre lidt.

I går fjernede jeg jeg det sne fra taget, som hang ud over tagrenden og tyngede den ned. Smartest at få det væk inden det fryser til en stor klump is. Der ligger et godt lag sne deroppe, aftrækket til badeværelset er ikke synligt.

Det er det vidunderligt at sidde udenfor i solskin med sin frokost og et krus varmt tyttebærsaft og bare lade sit ansigt bage i solen.

Jeg har ikke i et eneste lille bitte sekund fortrudt at jeg flyttede til Lomsjö. Man kan næsten ikke blive i dårligt humør heroppe i Södra Lappland.

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Det är nästan varmt nu, och även om snön är tung, våt och svår att skotta, kan det gerna bli vårvinter snart.

Minus 10 grader var nattens temperatur, men solen har kraft och har börjat värma. Snön smälter lika tyst, det droppar från taket och fåglarna har börjat sjunga lite.

Igår tog jag bort snön från taket som hängde över rännan och vägde ner det. Smartast att ta bort det innan det fryser till en stor isbit. Det finns ett gott lag av snö där, avloppet för badrummet är inte synligt.

Det är underbart att sitta ute i solskenet med sin lunch och en krus varm lingonjuice och bara låta sitt ansikte baka i solen.

Inte ett enda ögonblick har jag ångrat att jag flyttade till Lomsjö. Man kan knappast bli i dåligt humör här i södra Lappland.

bottom of page